АспиринЪ - Форум за вашето душевно и телесно здраве  

Дата и час: Чет Окт 17, 2019 12:03 am


Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 1   [ 2 мнения ]
Автор Съобщение
 Заглавие: Следпразнична депресия
МнениеПубликувано на: Нед Яну 03, 2010 3:45 pm 
Administrator
Administrator
Аватар

Регистриран на: Нед Мар 22, 2009 5:23 pm
Мнения: 3687
Следпразнична депресия
И след празниците дойде ... депресията
Калина Петкова


Натрупаната по време на Коледните и Новогодишните празници еуфория излетя в мехурчетата на шампанското и в блестящите светлини на празничната вечер. Сладкото опиянение отстъпи място на следпразничното униние, пониженото настроение и самочувствие. И ако допреди няколко дни светът ни се виждаше цветен, сега нюансите са в сивата гама, а споменът за преяждането и залежаването пред телевизора е повече от болезнен.

Празнуването на Коледа и Нова година е свързано с много емоции, приготовления, очаквания и надежди. Хората се настройват да гледат по-оптимистично на живота. Всеки се събира с близките си хора - семейство и приятели, и се опитва да се успокои от тежкото ежедневие, като се отдаде на нужните радости. Празниците са заредени с много настроение и енергия. Ала след тях идва отново ред на обичайното ни ежедневие - работа или учене, а може и двете, куп задачи и препятствия... Как да избегнем резкия спад в еуфорията след коледните и новогодишните празници? Как да задържим щастието по-дълго при нас?

Следпразничната депресия е често срещано явление. Затова не бързайте да махате коледната украса и не се отпускайте в сънливо настроение. Някои дуалистични религии дори препоръчват предметоизгарянето като сигурен начин да се освободите от лошите духове. Но все пак не изгаряйте ритуално елхата без контрола на съответните комунални служби.
В какво прекалихме?

Празниците обикновено са свързани с богати трапези, отрупани със съблазнителни и недотам здравословни ястия. Еуфорията неизменно оставя отпечатъка си и върху режима ни на хранене, като ни кара да поглъщаме повече храна от преди. Много диетолози смятат, че именно обилното хранене по празниците е причина за депресивните състояния. Това се дължи на факта, че храната на празничната трапеза се състои главно от въглехидрати, а както е известно те са най-големите депресанти (в случай, че с тях се прекали, разбира се). За това ви препоръчваме да не променяте хранителните си навици, само защото е празник и да поддържате своя нормален хранителен режим, като не забравяте необходимото количество зеленчуци и плодове в менюто.

След като отшуми веселието обаче трябва да минем към нормалния си начин на живот и да разнообразим появилата се практика „спане-ядене-гледане на телевизия-спане". За колко време ще „изплуваме" и ще възстановим душевния си баланс зависи до голяма степен от това колко дълбоко сме били потънали в празничната еуфория и колко е силно желанието ни за самоизбавление.

Разходката в парка под галещите лъчи на оскъдното зимно слънце е ефективен и лесен начин не само за натоварване на мускулите на тялото, но и за подобряване на настроението ни. Друг вариант за раздвижване е прекарването на един ден в планината - преходите натоварват цялото тяло, а чистият въздух несъмнено оказва благотворно въздействие върху замърсените ни дихателни органи. А така тренираме и едно особено важно физическо качество - издръжливостта.

За да сме в добро настроение и изпълнени с енергия, трябва да ядем по-често, но предимно плодове и зеленчуци, не се уморяват да повтарят лекарите. И добавят, че поемането на витамини А, С и Е под формата на здравословна храна или таблетки е почти задължително, ако искаме бързо да се възстановим след празниците.

Свежият въздух и зимното слънце (колкото и рядко да се показва то) са от особена важност за тонуса ни. Затова разходките са задължителни, колкото и да не ни харесва шляпането в кишата или газенето на дълбок сняг. Простудата е приемливо извинение за целодневна прегръдка с радиатора вкъщи, само ако помещението се проветрява по-често и завесите останат дръпнати, за да влиза повече естествена светлина.

Зимата обаче е студена и често пъти не ни се излиза навън. Но пък можем да зарадваме сетивата си не само с храна, а и с напитки. Подходящ за сезона е чаят, който вече е достъпен на пазара във всевъзможни вкусове и аромати. Резултатите от изследване, проведено от британски учени, показват, че зеленият чай с лимон е една от най-полезните напитки. Според тях аскорбиновата киселина (витамин С) повишава антиоксидантните свойства на напитката и количеството на полезните вещества - катехини, което й позволява ефективно да намалява риска от развитието на рак, сърдечен пристъп и удар. Черният и зеленият чай в някаква степен подпомагат и за намаляне на теглото, защото стимулират обмяната на веществата и разграждането на мазнините, напомнят диетолозите. За известно време ограничете алкохола и наблегнете на минералната вода и прясно изцедените сокове. Освен това намалете солта - една от първите стъпки към влизането във форма. Така тялото няма да задържа вода и по-лесно ще се отърве от натрупаните вредни вещества в организма.

Ароматерапията е още един лесен и много приятен начин да се заредим с енергия. Ароматизираните пръчици, свещи и ароматични лампи за изпарение на етерични масла са вече широко разпространени. Основният принцип на ароматерапията е задължително да харесватe аромата, който използвате. Етеричните масла, които спомагат за укрепването на организма, са били използвани много отдавна (дълго преди появата на антибиотиците) в хирургичната и неврологична практика както в Азия, така и в Древна Гърция - Хипократ е лекувал жълтеница и натравяне с лимон, а за вдишването на хвойна се е смятало, че предпазва от чума. Според схващанията на традиционната азиатска медицина ароматните масла притежават антивирусни, антибактериални, антитоксични, антигъбични и седативни свойства, защото съдържат много полезни елементи - антиоксиданти и провитамини и способстват за синхрона в работата на имунната и ендокринната система. Те проникват през стените на клетките и доставят кислород и питателни вещества. Лекарите обаче съветват да се консултирате с тях, преди да приложите върху себе си някакво етерично масло. След като изберете дадено масло, изпробвайте действието му, като нанесете една капка на вътрешната страна на ръката си в областта около лакътя и наблюдавайте реакцията в продължение на 10-12 часа. Хората, страдащи от алергии, трябва да си направят още една проба - за миризмата.
И ... отново на работа

Несъмнено, а и за съжаление на повечето от нас, краят на празниците бележи и завръщане към обичайното ни ежедневие, което е съпроводено със стрес и ниска продуктивност в работата. Широко разпространено е схващането, че с много и усилена работа ще избегнем стреса след края на празниците и ще се върнем към нормалния ни ритъм на живот. Всъщност, това не е точно така, защото само след седмица ще бъдете напълно изчерпани и ще се чувствате изтощени.

Най-добре започнете работната седмица плавно, като първите два-три дни ви служат като адаптивен период. По този начин ще избегнете стреса от внезапната промяна на средата от празнична към работна и вашата продуктивност няма да бъде засегната толкова сериозно. Препоръчително е в тези първи дни също така да си лягате по-рано. Най-вероятно сте използвали почивните дни, за да спите до късно, но лошото в случая е, че това бързо се превръща в навик, и когато работната ви седмица започне, постоянно ще ви се спи.

За да бъде наистина всичко по план, можете да декорирате работното си място. Така ще го направите по-малко стресиращо. Сложете ваза с жив бамбук или бонзай, дори малък аквариум с рибки. Снимки на ваши близки и приятели също са наистина добра идея. След всичко това със сигурност няма да изпитате следпразничната умора и ще бъдете продуктивни и готови за нови проекти и успехи през новата година.

Надяваме се да сме ви били поне малко полезни в борбата със следпразничната депресия и да се чувствате по-добре. Купете си цветя. Свежи, хубави цветя. И не се заседявайте пред телевизора, по-добре четете нещо. Достъпът до компютъра е забранен (освен когато не четете нас, разбира се).

Споделяне във Facebook



Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Следпразнична депресия
МнениеПубликувано на: Чет Яну 07, 2010 12:30 am 
Administrator
Administrator
Аватар

Регистриран на: Нед Мар 22, 2009 5:23 pm
Мнения: 3687
Лимони, риба, пилешка супа и боб чорба връщат силите
Бърза помощ след празниците
10 чаши вода и 20 минути на слънце гонят депресията


Старата песен на нов глас - веселбите свършиха и работата ни зове. Коледното настроение вече се е изпарило. А на негово място се е настанила следпразничната депресия. Не стига това, ами и стомахът ни още се бунтува след зверското преяждане. Черният ни дроб изнемогва след пиянския маратон. А гърлото ни стърже от толкова много цигари и среднощни серенади. Какъв е изходът?
"Помощ, трябва ми отпуска!" Вече четири дни сме на работа, но изтощението след празниците е пълно. На всичкото отгоре маратонът продължава. Коледа, Нова година, Василовден, Йордановден, Ивановден. И така - чак до края на януари. Отпуската обаче е химера. И трябва да намерим сили да се стегнем и да влезем в ритъм и през тази година. Как? Има няколко трика, които помагат по-лесно да реагираме след изтощителните празници.

Защо, защо се тъпках?!
Направихте го пак, нали? Каквито и обещания да си даваме преди празниците, винаги в края на декември се отдаваме на "голямото плюскане". Тъпчем от всичко, по много и постоянно. Резултатът - коремът ни е като неутронна бомба. А самочувствието се срива след срещата с кантара. Има ли спасение? Да, и за радост то не се нарича "глад". "Бърза помощ" за стомаха са суровите ядки - най-добре бадеми, бобената чорба, лимоните и чаят от лайка. Това вълшебно меню помага на подутия корем да се прочисти по-бързо. И възстановява нивата на кръвната захар, и тонизира организма. Затова - хапвайте поне по един лимон дневно, замезвайте с бадеми през час-два, обядвайте боб или леща и вечеряйте риба с голяма салата, съветват лекарите.

Мразя Новата година!
Нова година, нова депресия - такова е златното правило на всеки 1 януари. С колкото и надежди да си посрещнал 2010-а, настроението пада рязко под нулата само няколко часа след като гръмнем шампанското. Защо? Виновен е стресът, обясняват психолозите. Празничната еуфория подлудява хормоните. А препиването и недоспиването около Коледа и Нова година съвсем стопяват ендорфините. Какво е решението? Слънце, разходка и много вода. Поне времето е на наша страна и навън е истинска пролет. Затова психолозите съветват - всяка сутрин стойте поне 20 минути на слънце. Най-добре на открито. Най-ефикасният лек срещу депресията е да ходите на работа пеша под слънчевите лъчи. Странно, но другата панацея е водата.

След празничния маратон гълтайте поне 10 чаши от вълшебната течност. Само тя е в състояние да вкара организма и хормоните ни в релси. Добра работа и срещу махмурлука, и срещу болния стомах, и срещу депресията върши и чаят от лайка. Дори лекарите съветват, вместо да се "друсате" с кафе за тонус, да заложите на билковата отвара - по-ефективна е.

Къде ми е гласът?
Гърлото ви боли? Не винете грипа! Виновни са цигарите, песните и надвикването край масата. След празниците всеки втори хваща ангина заради претоварването на гласните струни. Въпреки това не е нужно да посягате веднага към хапчетата, съветват лекарите. Най-добрият лек е пилешката супичка на обяд. Освен че връща гласа, тя помага и на стомаха. Ако не ви свърши работа, можете да пробвате с гаргара - по 2 минути сутрин и вечер. Забъркайте си вълшебна смес от топла вода, половин чаена лъжичка сол и още толкова сода и царевичен сироп. Само след ден-два меденият ви глас ще се завърне, гърлото ще спре да ви "дращи", а любимият ще ви похвали, че не хъркате, обещават УНГ специалистите.

Дали не прекалихме с ласките?
Да, и това е следпразничен проблем - нищо, че почти никой не говори за него. По Нова година либидото скача на макс. Но подвизите между чаршафите след празниците се плащат скъпо - особено от дамите. Как да поправите щетите след бурните нощи? Първо, дайте си почивка с любимия, напомнят гинеколозите. След това зарежете дантелените прашки и минете на удобни памучни бикини. Вземайте си топла вана, но без да използвате сапун или пяна за няколко дни, съветват още гинеколозите.

Няма ли край махмурлукът?
Главоболие, втрисане, хрема, болки в мускулите. Не, това не е грип. А сериозен махмурлук. Нищо, че не сте близвали алкохол от 2-ри вечерта. Как да го излекувате? Най-важен е здравият сън - поне 8 часа вечер. И по 1-2 следобед, препоръчват лекарите. Другото спасение са витамините. Най-бързо ще ви изправят на крака B1 и B6. Ще ги намерите в боба, ориза, овесените ядки, пилешкото и ядките.
Лора Симеонова

Споделяне във Facebook



Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 1   [ 2 мнения ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани, и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
twilightBB Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов