АспиринЪ - Форум за вашето душевно и телесно здраве  

Дата и час: Сря Сеп 26, 2018 2:26 pm


Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 1   [ 1 мнение ]
Автор Съобщение
 Заглавие: Позитивното мислене
МнениеПубликувано на: Вто Дек 01, 2009 10:43 am 
Administrator
Administrator
Аватар

Регистриран на: Нед Мар 22, 2009 5:23 pm
Мнения: 3642
Ползата от служителите, които се оплакват
Нова книга твърди, че илюзорният оптимизъм е една от причините за финансовата криза. Алтернативата е реализмът



"Оптимисти. Как непрестанното поощряване на позитивното мислене подкопа Америка"* Звучи като провокация, но Барбара Еренрайх е защитила твърдението в последната си книга. В нея тя критикува културата на позитивното мислене, която е част и от начина на управление на американските, а и на много международни компании. Еренрайх посвещава книгата си на хората, които се оплакват и които според нея трябва да бъдат чути."

Преди фалита на банката "Лемън брадърс" мениджърът Майкъл Гелбанд отишъл при шефа си Ричард Фулд и му казал, че бумът на пазара на имоти е балон и банката трябва да направи нещо, за да предотврати проблемите, до които ще доведе неговото спукване. Заради това предупреждение Гелбанд е принуден да напусне. Тази история Барбара Еренрайх разказва в интервю за "Блумбърг". Използва я, за да покаже до какво са довели илюзорният оптимизъм и позитивното говорене, типични за американският бизнес и начин на живот. Според писателката те също са стимулирали развитието на финансовата криза.

Реалистите вън
В основата на позитивното мислене е схващането, че нещо ще стане, ако си го представяш и вярваш, че ще се случи – ще можеш да изплатиш непосилната ипотека или след време да превърнеш хилядите лоши заеми в огромна печалба само ако вярваш в това. "Позитивното мислене до такава степен е станало част от бизнес културата в Америка, че всеки знае, че е невъможно да получава повече от 15 долара на час, ако не е "позитивен човек" и никой не се издига в компанията, ако предупреждава за неприятности или възможни рискове", пише Еренрайх. Фирмите дори инвестират в обучение на мениджърите, за да ги учат на позитивно мислене.

Еренрайх разказва, че оптимизмът навлиза в корпоративната култура в Америка в края на 80-те години на миналия век, когато имало големи съкращения. "Ако оптимизмът е ключът към успеха, тогава няма извинение за провала. Ако бизнесът ви се провали или останете без работа, причината трябва да е само в това, че не сте вярвали достатъчно в успеха си.

В същото време хората, останали без доходи, нямат право да са разочаровани, тъй като според схващанията на позитивизма това ги прави жертви или мрънкала", разказва писателката. За да предотвратят евентуални критики от съкратените, шефовете им ги изпращали на подготвителни разговори в консултантски фирми, за да не приемат негативно уволнението.

Тези, които запазвали работата си, също били мотивирани, за да работят като за двама. Постепенно позитивното мислене се превръща в идеологията на американския бизнес. "Хората не могат да критикуват политиките на мениджърите и на фирмата или да изказват открито опасенията си, тъй като песимистите са уволнявани или са принудени да напуснат. Причината е, че се смята, че те влияят негативно на колегите си", пише Еренрайх и добавя: "Това е масова практика – не може да си лошият вестоносец." Според нея принудителният оптимизъм заглушава различното мнение и пречи на мениджърите да видят рисковете пред бизнеса.

Заразен позитивизъм
В света на бизнеса оптимизмът процъфтява. Той приема, че успехите се постигат чрез позитивни мисли. Това послание е много удобно както за мениджърите, така и за служителите, чийто работен ден постоянно нараства, а заплатата, както и сигурността, че ще запазят работата си, намаляват. Еренрайх смята, че осланяйки се само на позитивното мислене, мениджърите не обръщат достатъчно внимание на истинските показатели за състоянието на компанията като балансовите отчети, нивата на задлъжнялост и не анализират възможните рискове пред бизнеса.

Дори и трезвата някога финансова индустрия не е имунизирана срещу илюзорния оптимизъм. Банки като "Лемън брадърс" и "Мерил Линч" също плащат за услугата служителите им да бъдат обучени да мислят позитивно. "Хората от върха на корпоративната йерархия лесно се приучават да мислят оптимистично, тъй като заплатите им постоянно растат и това ги кара да вярват, че могат да имат почти всичко, стига да си го поискат. Никой не беше подготвен за трудните времена, когато дойдоха, тъй като според постулатите на позитивизма, когато мислиш за проблемите, ги предизвикваш", пише Еренрайх и добавя: "Когато става въпрос за начина на мислене, "негативно" не е единствената алтернатива на "позитивно". Алтернативата и на двете е реализмът – възможността да се предвидят рисковете, куражът да се съобщи лошата новина и това да си подготвен както за глада, така и за изобилието."

Рецензиите на книгата на Еренерайх са позитивни, но критиците отбелязват, че може би съветите й са малко закъснели, тъй като отново под влиянието на позитивизма бизнес лидерите виждат кризата като възможност за бъдещо развитие.
"Дневник"

Споделяне във Facebook



Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 1   [ 1 мнение ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани, и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
twilightBB Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов